marketing u of jij

Doelgroepgericht schrijven: u of jij?

De kern van doelgroepgericht communiceren is nadenken en afwegen via welke kanalen, met welke boodschap en in welke woorden je een doelgroep aanspreekt. Een terugkerende vraag – die ik aan opdrachtgevers stel, maar die zij ook aan mij voorleggen – is: zeg ik liever u of je/jij/jou tegen mijn doelgroepen?

Wat zou jij doen?
Het antwoord op deze vraag lijkt misschien ingewikkeld, maar is toch echt eenvoudig. Kijk naar de identiteit en het gewenste imago van je organisatie. Vanzelfsprekend geldt voor de communicatie van bedrijven die zich op jongeren richten dat ze tutoyeren in hun communicatiemiddelen: een jongere zou het maar raar vinden als hij wordt aangesproken met ‘u’. Een makelaar voor zakelijke panden zal voor een zakelijke benadering kiezen voor ‘u’ in de webteksten en brochures (én bij zakelijke afspraken).

Ga eens bij jezelf na: als ik een zakelijke afspraak met iemand van mijn doelgroep heb, kies ik er dan voor om te tutoyeren of om de gesprekspartner aan te spreken met ‘u’?

Wees consequent
Misschien betekent dit dat je per doelgroep een keuze maakt. Dezelfde makelaar die zakelijke panden in zijn portefeuille heeft, verkoopt wellicht ook starterswoningen. Een brochure of magazine gericht op deze doelgroep vraagt om een heel andere tekst. En dus een informele aanspreekvorm.

Welke keuze in aanspreekvorm je ook kiest, het belangrijkste is om consequent te blijven. Niet eerst vousvoyeren, om een alinea later te tutoyeren.

En ik dan?
Ik tutoyeer. Op mijn website en in mijn mails en nieuwsbrieven. Zo ben ik, dit heeft mijn voorkeur. Ik ben dan wel zakelijk bezig, maar houd van een persoonlijkere benadering.

Wellicht heb jij nog meer inzichten in dit onderwerp? Welke aanspreekvorm heeft (jo)uw voorkeur? 

 

blijf op de hoogte

ook tekstschrijvers maken fouten - spelling en grammatica

Kirsten Sikkema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Nieuwsbrief